HR Tech, Arbejdskultur

HR anno 2018: Holdsport eller silofunktion?

Tiderne, hvor HR-medarbejderne sad i sin egen silo og håndterede sager om rekruttering og afskedigelser, er ovre. HR er langsomt, men sikkert, ved at bevæge sig over mod at være en holdsport - som alle i virksomheden tager del i.

Vi taler i dag om consumerization af HR, hvor den enkelte medarbejder nærmest forventer en kundelignende oplevelse på sin arbejdsplads. Det kræver nytænkning inden for HR. Vi tager her et kig på de mange tendenser, som ser ud til at blive en del af fremtidens HR.

Væk med regneark og e-mails frem og tilbage

HR handler om mennesker - bevares. Men det handler også i høj grad om registrering af fridage, bonusser og tillæg, tidsstyring, pension og mange andre administrative opgaver. Spørgsmålet er, om det kan gøres smartere, end det bliver gjort i dag?

Regneark og e-mails frem og tilbage er virkeligheden i mange virksomheder, når tiden er kommet til at lave løn og indtaste oplysninger om den enkelte medarbejder. (For ikke at tale om når der skal rettes op på de mange lønkørsler, som indeholder fejl). Skal det gøres smartere, skal der automatisering til.

Der er masser af tid at hente på e-mail kommunikation og opkald frem og tilbage, når en fridag ikke er blevet registreret korrekt, eller et løntillæg ikke er kommet med. For i bund og grund giver det ikke mening, at det kun er HR-medarbejderen og den lønansvarlige, der har adgang til de forskellige systemer. Systemer, som rent faktisk kræver information fra den enkelte medarbejder. I hvert fald ikke når vi kan skrive år 2018 på lønsedlen.

Forestil dig et produkt, som ledere, HR-staben og den enkelte medarbejder kan arbejde sammen om og alle have adgang til. Det er netop det, som er kernen i Pento. Med Pento Autopilot slipper du for selv at skulle indhente oplysninger fra dine medarbejdere som eksempelvis feriedata, udlæg, arbejdstimer og meget andet. Det sker automatisk. Og du kan bruge din tid på alle de andre vigtige opgaver, som står på din to-do-liste.

Vi har hos Pento fokus på at gøre livet nemmere for både den enkelte medarbejder, den HR-ansvarlige og den, der sidder med lønkørsel. Og vores kunder beretter om, at det virker efter hensigten!

Lad det være en oplevelse at gå på arbejde

Firmakultur er et af de helt store buzz-words i dag, og det er ikke længere rocket science, at kulturen i en virksomhed er afgørende for de resultater, som virksomheden opnår.

Men begrebet firmakultur bliver taget til et helt nyt niveau, når vi ser på gigantvirksomheder som Airbnb og Zappos. Her ser det ud til aldrig at være kedeligt at gå på arbejde. Hver dag må være en oplevelse ud over det sædvanlige. Hos Zappos ligner kontoret mere en jungle end et åbent kontormiljø, og der bliver gladeligt delt vitser ud til kunderne i røret.

Læs vores blogpost om Zappos arbejdskultur her.

Også Airbnb skiller sig ud, når det kommer til oplevelsen af, hvordan det er at gå på arbejde dagligt. Airbnb har formået at skabe et særdeles hjemligt miljø for sine medarbejdere, der selv vælger, om de vil arbejde ved køkkenbordet eller i spisestuen. Desuden kan de bruge helt op til 6 dage om året på frivilligt arbejde - og få udbetalt lønkroner for det.

Vi har også skrevet et indlæg om Airbnbs arbejdskultur.

De to eksempler fra succesfulde, verdensomspændende virksomheder vidner om, at de helt store virksomheder går skridtet videre for at skabe et inspirerende og udviklende arbejdsmiljø. Der skal åbenbart mere til end at tilbyde gratis frokostordning og fri adgang til fitness - i hvert fald hvis du spørger nogle af de helt store som Zappos og Airbnb. Og de har tilsyneladende fat i den lange ende, når de går efter at gøre det til en helt særlig oplevelse at arbejde hos dem. De har i hvert fald ingen problemer med at rekruttere eller fastholde de allerdygtigste medarbejdere.

Medarbejdere som ambassadører

Rekruttering og branding er ikke længere bare en sag for HR og marketing-afdelingen. Takket være de sociale medier kan hele holdet sammen sparke gang i processen.

De sociale medier gør det muligt i langt højere grad at dele information med venner og bekendte. Også om arbejdsrelaterede emner. Det interessante er her, at tal viser, at de opslag, som medarbejdere deler om deres arbejdsplads, bliver læst og delt af flere personer end ved brug af virksomhedens øvrige branding-kanaler. Og det er der flere virksomheder, der arbejder med som bevidst strategi.

Flere større virksomheder har indført employee advocacy programs, som basically går ud på at opfordre deres medarbejdere til at dele indhold om arbejdspladsen på de sociale medier - via deres personlige profiler vel at mærke. De har opdaget, at det virker - og vil derfor gerne have meget mere af det!

Spil dig til et job

Det lyder måske næsten for sært til at være sandt, men en ny trend inden for de store virksomheder er at tage spilelementer i brug - både når de underviser og rekrutterer nye medarbejdere. Et godt eksempel herpå er revisionsfirmaet PwC.

Med spillet Multipoly kan potentielle ansøgere få et indblik i en typisk arbejdsdag hos PwC. Da spillet blev launchet, oplevede PwC et boom i ansøgere, og en høj procentdel af de, der gennemførte spillet, havde fanget sig en interesse for at søge job hos PwC.

Også giganten Walmart har med succes brugt spilelementer. Ikke til at rekruttere, men til at træne sine medarbejdere. Da sikkerhed var på dagsordenen hos Walmart, kunne medarbejderne via et spil optjene point, vinde badgets og meget andet.

Ikke kun spændingen og æren ved at vinde blev et samtaleemne blandt Walmart medarbejderne. Også de tørre sikkerhedsinstrukser blev italesat og vendt i langt højere grad, når medarbejderne talte om spillet med hinanden. En smart måde at få et af de mere tørre emner på banen, ikke?

HR og marketing som én cocktail

Det er efterhånden svært at opridse linjerne mellem HR og marketing. Er det en HR-indsats eller en marketing-strategi at opfordre sine medarbejdere til at dele indhold om virksomheden på de sociale medier? Er det HR eller marketing at opbygge en så stærk arbejdskultur, at det er en oplevelse ud over det sædvanlige at møde ind på arbejde hver dag? Og sådan kan vi blive ved.

Flere større virksomheder har allerede taget konsekvensen af udviklingen inden for HR og har slået de to funktioner sammen. Det er blandt andet Lincoln Financial Group et eksempel på. Her refererer begge funktioner til én og samme person. Tanken om, at det er strategisk klogt at forene branding både eksternt og internt vinder indpas. Og selv om langt fra alle virksomheder er nået dertil, at de smelter HR og marketing sammen, så bliver det mere almindeligt at lade de to funktioner samarbejde om projekter som eksempelvis rekrutteringskampagner.

HR som en holdsport

Èn ting er sikkert. HR kan ikke længere gemme sig i sin egen silo med særskilte opgaver. HR handler i dag om hele holdet i en virksomhed. Det er blevet en holdsport, som alle i virksomheden bidrager til.

Det gælder helt ned på det lavpraktiske niveau, hvor den enkelte medarbejder bidrager til at indtaste sine egne feriedage og personlige oplysninger til det mere omverdensorienterede plan, hvor medarbejderne deler jobopslag og billeder fra arrangementer på sin arbejdsplads via de sociale medier.

 

Ad Ebook (1)